luni, 3 martie 2014

Paine de casa cu ou si lapte


De martisor, de primavara...pentru vremea de afara . Va las cu o paine calda, faurita dupa reteta mamei si sub indrumarea ei,  si cateva versuri de martisor dedicate mamei mele, din toata inima. :

"Mi-e dor de mărţişoarele de altădată. 

De mărţişoarele de copil, 
ţinute ascunse cu atâta sfinţenie 
ca să nu le vadă nimeni. Niciodată.

Mi-e dor de toate gărgăriţele 
şi gândacii cu zborurile prinse în şnur, 
mi-e dor de toate mărţişoarele îndrăgostite 
de inimile colegelor de şcoală, purtate ca nişte fluturi, 
de parcă s-ar fi născut cu ele pe piept. 

Mi-e dor de toate mărţişoarele dăruite mamei cu atâta dragoste, 
teamă şi emoţie până la lacrimi. 

Mi-e dor de lacrimile mamei,curgând din mărţişoarele mele, 
mi-e dor de mărţişoarele ei, mereu aceleaşi, an de an, 
din ce în ce mai frumoase, din ce în ce mai albe, 

la fel ca părul ei. "


Ingrediente:

700 g faina,
200 ml lapte caldut,
200 ml ulei (aproximativ),
5 oua,
1 cub drojdie (cam cat o nuca),
2 lingurite sare.

Pentru uns:
1 ou crud.



Preparare:
Intai de toate, am adus toate ingredientele in bucatarie cu cateva ore inainte de framantare (trebuie sa fie la temperatura camerei, nu direct de prin frigidere, camari, etc.)

Intr-un lighean am pus faina si am facut o gaura in mijloc.

Drojdia am topit-o in lapte caldut (nu fierbinte).

Am adaugat ouale, sarea si drojdia topita. 

Si-am inceput framantarea. 

Dupa ce am incorporat in faina toate ingredientele si am obtinut un aluat lipicios, am turnat putin ulei si am inceput din nou a framanta (cu pumnii stransi si degetul mare in interior).
Si iar am adaugat ulei, si iar am framantat pana aluatul nu s-a mai lipit de maini. 

Am facut o bila si l-am lasat la dospit, la caldura, acoperit cu un prosop, aproximativ o ora.

Am presarat masa de lucru cu faina .

Am taiat aluatul in sase bucati egale (pentru 2 paini, ca atatea ies din cantitatea asta de aluat).

Din fiecare bucata de aluat am facut "o rama"/ un snur / un cordon (sau cum vreti voi sa-i spuneti).

Primele 3 snururi le-am impletit si am obtinut o paine pe care am asezat-o intr-o tava de copt (din aia lunguiata de cozonac /chec). 

Tava de copt poate fi unsa cu ulei /unt/margarina/ untura si tapetata cu faina, sau mai simplu cu hartie de copt. 

Am repetat operatiunea si cu celelalte 3 snururi.

Am uns painicile cu oul batut.

Am dat la cuptor pentru aproximativ 30 minute.


3 comentarii:

Stefy spunea...

vreau si eu......

Monya spunea...

cu drag...

Anonim spunea...

Am salvat reteta si intentionez sa o prepar sambata, pentru a o servi in Duminica de Florii. Multumesc pentru idee! :)

Ioana

Stuffino Crisan, o locatie cu suflet

    4 zile fantastice în Delta Dunării .      Fiecare poveste are un început, așa că o să încerc sa o iau si eu de la început. Deși, oricum ...